Celer, peršun i paškanat - i hrana i lek

07.03.2020. | 11:39
Celer, peršun i paškanat - i hrana i lek

Na prelazu iz zime u proleće se polako budi i naša životna energija i želja da zasijamo. Pravi trenutak je da tešku, kaloričnu hranu zamenimo obrocima sa više povrća i laganim čorbama.

Ovakav način ishrane će nam dati više energije i ukoliko je potrebno „osloboditi“ viška kilograma. Posebnu pažnju treba dati povrću, a celer, peršun i paškanat spadaju u povrće koje nam je dostupno tokom cele godine. Zbog svog diuretičnog dejstva, odlični su i protiv nakupljanja toksina i borbi sa celulitom. Ovo korenasto povrće možemo dodavati supama i čorbama, sveže ili sušene, praviti od njih smutije, sveže salate...Domaće supe i čorbe sa dodatkom svežih začina i povrća su odlične u borbi protiv prehlada, jačaju naš imunitet, a osim toga su izuzetno ukusne. Slobodno možemo reći da su i hrana i lek.

Celer (lat. Apium graveolens) je veoma poznato povrće, a uzgaja se i zimi. Zbog svog bogatstva vitaminima i mineralima koristi se za jačanje organizma. Uglavnom se koristi kao začin ili prilog glavnom jelu. Niskokaloričan je. List i koren celera su bogati vitaminima, mineralima, vlaknima, etarskim uljima i drugim nutrijentima. Koren celera je izuzetno bogat vitaminom K i vitaminom C. Celer poseduje jak, aromatičan miris. Odličan je za probavu i poboljšava krvnu sliku. Preporučuje se kao diuretik, protiv celulita, za snižavanje lošeg holesterola, visokog krvnog pritiska...Sadrži kumarin koji utiče na jačanje zidova krvnih sudova i smanjenje njihove propustljivosti i stvaranja otoka. Flavonoid kvercetin je značajan u borbi protiv upala i neurodegenerativnih bolesti. Sadrži i flavonoid apigenin koji ima protivupalna, antivirusna i antibakterijska svojstva. Sirovi celer daje ukus i teksturu zdravim, proteinskim salatama sa povrćem, tunjevinom, pasuljem...Stabljike kineskog celera su hrskave i osvežavajućeg ukusa, te ih možete grickati i sveže.

Peršun (lat. Petroselinum crispum) je veoma bogat vitaminom C i vitaminima B-grupe. Sadrži i gvožđe, kalcijum, kalijum, magnezijum... Koren peršuna se lako vari. Čaj od lista peršuna je blagi diuretik i na taj način podstiče eliminaciju toksina iz organizma i smanjuje nadutost. Žvakanjem svežih listova peršuna koji su oporog i blago gorkog ukusa se neutrališe neprijatan zadah iz usta. I peršun, kao i celer sadrži flavonoid apigenin. Veće količine peršuna ne bi trebalo da jedu trudnice, dojilje i osobe koje su na antikoagulantnoj terapiji.

Paškanat (lat. Pastinaca sativa) ima veoma aromatičan miris i ukus koji potiče od etarskog ulja koga ima najviše u korenu. Koren paškanata sadrži više ugljenih hidrata od šargarepe. Paškanat je bogat vitaminom C, vitaminima B-grupe, gvožđem, kalijumom, bakrom, sumporom...Sadrži alkaloid pastinacin koji pomaže kod grčeva u želucu. Koren peršuna i paškanata su po izgledu veoma slični. Paškanat poboljšava varenje, jača zidove krvnih sudova, stimuliše izlučivanje mokraće, ima blago umirujuće dejstvo, pospešuje znojenje, te je koristan za snižavanje povišene telesne temperature...
Seckano lišće peršuna, paškanata i celera nemojte kuvati, već uvek dodajte posle kuvanja.
Kombinujte celer, peršun, paškanat sa piletinom, šargarepom, crvenim i belim lukom, lovorom, kardamonom...zimska trpeza ne mora da bude jednolična i siromašna vitaminima i mineralima. Ukoliko želite da se zdravo hranite ove namirnice zaslužuju da se nađu na vašoj trpezi.